Odcinkowy pomiar prędkości – jak działa i gdzie trzeba uważać?

Odcinkowy pomiar prędkości jest przede wszystkim skierowany wobec kierowców przekraczających dozwolone prędkości. Choć nie jest to nowy sposób na kontrolowanie prędkości na polskich drogach, w tym roku zaczął on budzić wiele kontrowersji. Jak działa, gdzie trzeba uważać i o czym jeszcze powinni pamiętać kierowcy?

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Część kierowców, widząc informację o zbliżającej się kontroli prędkości zwalnia, by tuż za fotoradarem dodać gazu i „nadrobić stracony czas”. Właśnie z takim zachowaniem kierowców ma za zadanie walczyć każdy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. A miejsc, w których prędkość na drogach sprawdzana jest kaskadowo, jest coraz więcej. Jednak o odcinkowych pomiarach prędkości zrobiło się głośno na początku 2021 roku, gdy w styczniu powstały dwa nowe odcinki OPP, na których przyłapano rekordowo dużą liczbę kierowców, którzy przekroczyli prędkość. O tym, jakie są tego powody i jakie kontrowersje budzą dwa nowe odcinki OPP, wspomnę później.

Mimo że pierwszy OPP powstał w Polsce w 2011 roku, nadal wieku kierowców nie wie, jak działa odcinkowy pomiar prędkości. A zasada działania jest prosta – na wyznaczonym odcinku ustawione są dwa urządzenia do mierzenia prędkości. Jedno znajduje się na początku, a drugie na końcu odcinka. Urządzenia te skanują numery rejestracyjne pojazdów i wyliczają średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd na monitorowanym odcinku. Jeśli średnia prędkość jest większa niż ta dozwolona, musiało dojść do przekroczenia limitu prędkości, za co kierowca zostaje ukarany mandatem.

Odcinkowy pomiar prędkości na A1

Co do zasady, OPP powinien być zlokalizowany na najbardziej niebezpiecznych odcinkach drogi, a dla całkowitej skuteczności tej metody na odcinku tym nie powinno być żadnych zjazdów i wjazdów. Dzięki temu wszyscy kierowcy przejeżdżający dany odcinek podlegają kontroli. Zasada ta nie jest jednak zdefiniowania w przepisach, podobnie jak długość odcinka OPP. Niestety prowadzi to do sytuacji, w których odcinkowe pomiary prędkości lokalizowane są na coraz dłuższych odcinkach, a ich wybór trudno uzasadnić – dlaczego dany odcinek drogi został uznany za wyjątkowo niebezpieczny, by zastosować na nim odcinkowy pomiar prędkości?

W przypadku autostrady A1, na której jeszcze do niedawna znajdowały się dwa odcinkowe pomiary prędkości, mogliśmy obserwować kilka zależności, które w mojej ocenie prowadziły do rekordowo dużej liczby mandatów:

  • bardzo długie odcinki OPP – z Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego 16 km, a z Kamieńska do obwodnicy w Częstochowie aż 41 km (dziś już nieaktywny)
  • niefortunne oznaczenia – odcinkowe pomiary prędkości muszą być odpowiednio oznaczone, jednak w 2019 roku zmieniono sposób oznaczeń OPP na mniej czytelny, a o zmianie tej było niewiele informacji w mediach; ponadto znaki z limitami prędkości znajdują się w innym miejscu niż oznaczenia OPP, co dodatkowo może utrudniać kierowcom ich odczytywanie
  • na odcinkowych pomiarach prędkości panował duży chaos informacyjny – znaki umieszczone były wyłącznie z prawej strony drogi, co znacząco utrudniało odczytywanie znaków kierowcom osobówek jadących lewym pasem, gdy obok prawym pasem porusza się samochód ciężarowy (widok na znaki przysłaniała ciężarówka)
  • wjazdy i zjazdy w obrębie odcinkowego pomiaru prędkości – kierowcy, którzy nie przejeżdżali całego odcinka OPP nie podlegali pomiarom, często przyspieszali i nierzadko mylili innych kierowców, którzy w ślad za nimi zwiększali prędkość

Wszystko to sprawiało, że kierowcy, wjeżdżający na dany odcinek A1, którzy nie wiedzieli o prowadzonych odcinkowych pomiarach prędkości między Łodzią a Częstochową, z dużą dozą prawdopodobieństwa nie dostrzegali znaków informujących o OPP oraz o obowiązującej prędkości lub przynajmniej jednego z tych znaków. Dodatkowo podróż utrudniał fakt, że na tych odcinkach A1 obowiązuje ograniczenie do 70 km/h – podczas gdy na jednopasmowej drodze w terenie niezabudowanym obowiązuje ograniczenie do 90 km/h, a na autostradach ogólnie obowiązującą prędkością jest 140 km/h.

Odcinkowy pomiar prędkości – gdzie znajdują się OPP?

Do tej pory w Polsce znajdowało się blisko 30 OPP:

  • województwo dolnośląskie – Lubin, droga nr 2 (2 km)
  • województwo lubelskie – Łęczna - Turowola, droga nr 82 (3,9 km); Łuszczów Pierwszy - Łuszczów Drugi, droga nr 82 (2,9 km)
  • województwo lubuskie – Sulechów, droga nr 32 (3 km); Szlichtyngowa - Górczyna, droga nr 12 (2,5 km)
  • województwo łódzkie – Piotrków Trybunalski-Tuszyn oraz Tuszyn - Piotrków Trybunalski, A1 (9,4 km); Kluki, droga 74 (1,4 km); Tomaszów Mazowiecki, droga nr 48 (2,2 km); Złota, droga 72 (3,3 km)
  • województwo mazowieckie – Karniewo, droga 60 (1,8 km); Regut - Człeczówka, droga 50 (2,8 km); Sochaczew, droga 50 (2,8 km); Warmiaki-Strachówka, droga 50 (2,7 km); Zakręt, droga 92 (1,5 km)
  • województwo małopolskie – Ładna - Tarnów, droga 94 (4,4 km)
  • województwo opolskie – Łosiów, droga 94 (2,2 km)
  • województwo podkarpackie – Kolbuszowa - Kolbuszowa Górna, droga 9 (2,5 km); Krościenko Wyżne - Iskrzynia, droga 19 (1,4 km)
  • województwo podlaskie – Zwierki - Zabłudów, droga 19 (3,8 km)
  • województwo pomorskie – Reda - Rekowo Górne, droga 216 (1,6 km)
  • województwo śląskie – Gorzyce, droga 78 (1 km); Gorzyce, droga 78 (0,9 km); Tarnowskie Góry, droga 11 (1 km); Wilcza - Nieborowice, droga 78 (2,2 km)
  • województwo świętokrzyskie – Radlin, droga 74 (4 km)
  • województwo warmińsko-mazurskie – Gietrzwałd - Naglady, droga 16 (5 km); Gwiazdowo - Piecki, droga 59 (5,6 km)

23 listopada 2021 r. zostały uruchomione nowe OPP w Warszawie na drodze S8, na odcinakch Mory - Beomowo oraz Łabiszyńska - Marki w obu kierunkach. Ponadto, pod koniec listopada GITD ogłosiło, że w najbliższym czasie na naszych drogach pojawi się 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. Oto ich planowane lokalizacje:

  • województwo dolnośląskie – Bierzów - Przylesie, Kostomłoty - Kąty Wrocławskie (A4), Wrocław (al. Sobieskiego)
  • województwo lubuskie – Świdnica (Obwodowa - Nowogród), Sudoł - Radomia, Chełmsko - Przytocznia, Motylewo - Łupowo
  • województwo lubelskie – Bobrzańskie, Hrubieszów, Gołąb
  • województwo łódzkie – Pomorzany - Bociany, Pabianice (S14), Łódź (Chocianowicka - Łaskowice), Bychlew - Jadwinin, Mokra Prawa
  • województwo mazowieckie – Otrębusy (DW719), Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Maz., Mszczonów (obwodnica), Białobrzegi (obwodnica)
  • województwo małopolskie – Węzeł Balice - Węzeł Rudno, Kęty (ul. Jana III Sobieskiego),
  • województwo podkarpackie – Nosówka (ul. Dębicka), Dukla, Nowa Dęba, Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka, Nisko (ul. Sandomierska)
  • województwo opolskie – Kietlice - Kilisino
  • województwo pomorskie – Swarożyn (A1), Borowo (Gdańska - Turystyczna),
  • województwo śląskie – Katowice (ul. Braci Reńców 28), Jankowice - Świerklany, Gliwice (al. Jeziorańskiego), Zabrze (al. Jeziorańskiego)
  • województwo wielkopolskie – Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica, Konin (MOP Leonia)
  • województwo kujawsko-pomorskie – Rogoźno Zamek - Kłódka , Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek (A1), Rycerzewo (DW251)
  • województwo zachodniopomorskie – Piecnik - Nieradz, Łubianka - Brynka

Odcinkowy pomiar prędkości i wzmożone kontrole na drogach

Oprócz odcinkowych pomiarów prędkości na polskich drogach coraz częściej można spotkać podwójne patrole. Dwa patrole ustawiają się w niewielkiej odległości, by kontrolować, czy kierowcy po przejechaniu obok pierwszego patrolu, nie przyspieszają. Podobnie działają także patrole z grupy Speed. Ponadto coraz częściej prowadzone są kontrole drogowe z wykorzystaniem policyjnych dronów, o czym pisałem w poprzednim artykule. Niestety wielu kierowców zauważa, że zarówno w mieście, jak i w terenie niezabudowanym, patrole ustawiają się tak, by nie było możliwe dostrzeżenie ich z odpowiednim wyprzedzeniem. Częstą sytuacją jest również taka, że patrol ustawia się tuż za znakiem informującym o terenie zabudowanym i w ten sposób zatrzymuje wielu kierowców, którzy zaczęli już wytracać prędkość, ale nie zdążyli zwolnić do 50 km/h. Pojawiają się więc pytania, czy kontrole służą poprawianiu bezpieczeństwa, czy wystawianiu jak największej liczby mandatów na wysoką kwotę.

Odcinkowy pomiar prędkości – pomoc prawna adwokata

Jeśli masz wątpliwości, dotyczące prawidłowości przy przeprowadzonym odcinkowym pomiarze prędkości i potrzebujesz w tym zakresie pomocy prawnej, zapraszamy do kontaktu telefonicznego bądź przez formularz kontaktowy.

Aktualizacja artykułu 1 stycznia 2024 roku


Data publikacji: 07.11.2021